Kiedy sklep ma prawo odrzucić reklamację?

„ Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się”. Większość z nas z pewnością zetknęła się z tym hasłem. Czy sprzedawca ma prawo umieścić taki napis przy sklepowej ladzie bądź sformułować podobne stwierdzenie w regulaminie sklepu? Może, jednak musi liczyć się z tym, że ujęcie w regulaminie treści niezgodne z ustawą, dla konsumenta oznacza jedno. Są one nieważne! Tak jest właśnie w przypadku wspomnianego hasła na temat reklamacji.

Prawo do reklamacji

Pamiętajmy o tym, że klient może reklamować zakup zawsze, gdy nie nadaje się on do tego, do czego powinien być używany lub posiada jakieś inne wady. Prawo do reklamacji nie ogranicza się więc jedynie do wad fabrycznych.  Co więcej, zgodnie z prawem klient ma aż 2 miesiące od wykrycia usterki na złożenie reklamacji. Nie musi wcale zrobić tego od razu. Kolejne hasło, które sprzedawca mówiąc kolokwialnie może sobie schować w kieszeń to: „Bez paragonu reklamacji nie uwzględnia się”. Paragon nie jest bowiem jedynym dokumentem potwierdzającym zakup, na podstawie którego konsument może złożyć reklamację. Potwierdzeniem transakcji może być na przykład wyciąg z historii operacji na rachunku bankowym, jeśli za towar płacimy kartą płatniczą. Kiedy więc sprzedawca ma prawo nie uwzględnić reklamacji, czyli mówiąc inaczej odrzucić ją?

Odrzucenie reklamacji

Odrzucenie reklamacji nastąpić może z różnych powodów. Przedstawiamy te najczęściej spotykane. Sprzedawca może nie uwzględnić naszej reklamacji, jeżeli dokonaliśmy samodzielnych przeróbek lub naprawy produktu . Nie łudźmy się, że sprzedawcy nie zauważą tego faktu. Posiadają oni własne zabezpieczenia produktów, dlatego bez trudu są w stanie stwierdzić, że klient próbował naprawiać coś na własną rękę. Istnieje wówczas domniemanie, że to właśnie nieudolna naprawa czy przeróbka mogła być przyczyną usterki

Powodem odrzucenia reklamacji mogą być również uszkodzenia mechaniczne takie, jak otarcia, obicia, zalanie. Sprzedawca może stwierdzić, że skoro klient nie zgłaszał tego typu usterek przed kupnem lub zamontowaniem jakiegoś urządzenia, oznaczać to może, że zaakceptował te wady i dokonał świadomego zakupu przedmiotu z wadami, albo powstały one z winy konsumenta już po zakupie. Pytanie, czy można jednoznacznie stwierdzić, że  otarcia na butach są wynikiem złego użytkowania obuwia, a nie słabej jakości materiału, pozostawiamy bez odpowiedzi.

Odrzucenie reklamacji może być także spowodowane użytkowaniem przedmiotu niezgodnym z instrukcją. Chociażby z tego powodu warto czytać instrukcje obsługi.  I ostatnia przyczyna odrzucenia reklamacji, która jest chyba najbardziej powszechna. Zgłoszenie reklamacji po ustawowym terminie. W tym przypadku bardzo często jesteśmy już sami sobie winni, bo wynika to przeważnie z naszej nieuwagi i jak się okazuje zgubnej tendencji do odkładania wszystkiego na później.